FANDOM

Tuan Haji Zam
Tuan Haji Zam
Tuan Haji Zam selepas 'terhisap' sebatang Suria

Nama Lahir

Mohd Nizam

Tarikh Lahir

22 Januari 1991

Asal

Johor Bahru, Johor, Malaysia

Genre

Shit Pop, Shit Rock, Blur Rock, Pedophile Rock

Kumpulan

Najmi (2007-2008) My Spermatozoa Romance (2008-kini)

Posisi

Vokalis, Basis

Tahun Aktif

2007 - Kini

Label

Sperma Manja Records

Website

Profile Facebook

Mohd Nizam atau beliau claim yang beliau lebih dikenali sebagai Tuan Haji Zam merupakan basis untuk kumpulan rock alternatif My Spermatozoa Romance dan bekas vokalis untuk kumpulan garage rock Najmi. Bersama dengan Hakim Elcid, beliau menubuhkan My Spermatozoa Romance sebagai usaha untuk mencari nafkah zahir untuk menyara hidup yang penuh dengan liku dan pahit getir.

Sebelum bersama My Spermatozoa Romance, beliau pernah menjadi vokalis untuk Najmi. Namun kumpulan itu gagal mendapat sebarang kejayaan malah single pertama mereka, Najisku telah mendapat kutukan serta celaan dari segenap lapisan masyarakat.

Bliau juga pernah bergerak aktif sbg guru bahasa Inggeris di MJSC Pendang.Tokai adalah destinasi pilihan kediamannya namun terpaksa berhenti kerana beliau didapati mnyamar kepada seorang guru yang juga datang dari Tokai.Hidup nizam memang sangat2 malang kerana nyaris dijual sbg haiwan ternakan di Kilang Kecil tempat siam meniaga.

BiografiEdit

Zaman SekolahEdit

Beliau memilih untuk bersekolah di MRSM Pendang akibat tidak diterima masuk di Sekolah Menengah Sultanah Asma. Beliau yang sememangnya berjiwa anti-establishment hampir melakukan holocaust ke atas pihak admin SMK Sultanah Asma selepas mengetahui borang permohonan kemasukan ke SMK Sultanah Asma beliau dibuang pihak admin. Namun beliau sempat ditenangkan oleh kekasih beliau pada waktu itu, Abdul Naem Bin Suhaime.

Namun hubungan cinta mereka tidak kekal lama kerana peristiwa pergaduhan kecil merebut nizam antara Abdul Naem Bin Suhaime dan Abang Bon yang berakhir dgn kekalahan naem.Atas sikap tidak mahu mengalah,Naem bertindak dgn undang2 sivil mjsc pendang dan Abang Bon berjaya disingkirkan selama smggu.Nizam yang tersedar dgn penipuan rambut M Naem bertindak menjatuhkan talak xyah kepada Naem.Mereka kini membawa haluan masing2.Naem dgn hubungan songsangnya,mnakala nizam dgn aktiviti air seni nya.

Peristiwa MerdekaEdit

Hahahahahahahahahahaha!!! Pada 31 Ogos 2006...hahahahaahahahahaha!!...beliau telah... hahahahahahahahahah!!.......................

Menubuhkan Kumpulan NajmiEdit

Pada tahun 2007,Tuan Haji Zam telah mendesak Muhammad Nazmi Nasir untuk membentuk sebuah kumpulan shit rock yang diberi nama Najmi. Muhammad Nazmi Nasir yang rasa tertekan dengan desakan Tuan Haji Zam terpaksa bersetuju. Tuan Haji Zam turut mendesak tiga lagi rakan beliau yakni Afiq Azmi, Ammar Sidqi dan Asyrul Rahman untuk mengisi kekosongan kumpulan Najmi. Namun, ketiga-tiga mereka yang turut tertekan dengan desakan Tuan Haji Zam bertindak membelasah beliau. Pembelasahan yang diakhiri dengan Power Vibrator keatas alat kelamin Tuan Haji Zam itu telah mengakibatkan Tuan Haji Zam bertaubat dari mendesak orang lain.

Akhirnya, Najmi tertubuh dengan hanya beranggotakan dua orang ahli sahaja yakni Tuan Haji Zam di bahagian vokal dan gitar manakala Muhammad Nazmi Nasir menjadi pemain drum.

Menyertai My Spermatozoa RomanceEdit

Selepas kegagalan Najmi, Tuan Haji Zam telah mendesak Hakim Elcid untuk mangajak beliau menjadi ahli kumpulan My Spermatozoa Romance. Hakim Elcid yang tertekan dengan desakan Tuan Haji Zam dengan hati terasa macam lancau terpaksa juga menjadikan Tuan Haji Zam sebagai basis My Spermatozoa Romance.

NajmiEdit

Album-najmi2

album Najmi sering dikaitkan dengan fahaman shitisme

Najmi merupakan sebuah kumpulan yang bergenre shit rock dan garage rock. Najmi merilis 1 album penuh sebelum pembubarannya pada tahun 2007. Album tersebut yang dikatakan membawa unsur shitisme, hanya terjual sebanyak 15 unit sahaja. Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia telah mengklasifikan album tersebut sebagai najis mughallazah.

Karier AwalEdit

Tuan Haji Zam mendakwa kumpulan Najmi sebuah kugiran yang mengetengahkan konsep "seni Lino 'Dark' dalam muzik". Namun, kenyataan ini disanggah oleh para pengkritik muzik terkenal dari beberapa buah akhbar tempatan. Alia Anasstasiasiasiasia Puteri dari akhbar Harian Metro dipetik berkata "Pale butow ape? banyak la kao pnye seni dalam muzik. This is bullsh*t". Namun kritikan,tohmahan,cacian,celaan dan makian itu tidak melemahkan semangat kental Tuan Haji Zam dari terus berkarya yang membuktikan nilai beliau yang lebih murah dari sepuntung Dunhill. Beliau kemudiannya menghantar kaset demo yang mengandungi 3 lagu baru ke stesen radio Xfresh FM. Kaset itu kemudiannya dipijak,diludah,dikotak-katikkan dan dibakul sampahkan oleh DJ Xfresh FM yang tak tahan dengan keburukan melodi 3 lagu baru tersebut.

Nak dijadikan cerita,kaset demo itu ditemui makcik cleaner lalu memasangnya di rumah.maka seluruh isi rumah menjadi gila babi.Ternyata konsep musik yg dibawa kugiran Najmi tidak sesuai utk penduduk malaysia tp haiwan ternyata meminatinya..Hasil kajian mendapati binatang yang mendengar akan melakukan proses pembiakan dgn sgt pantas tp dalam keadaan sesama jantina.jadi muzik ini penuh dgn melodi gay yg x dpt ditafsirkan minda manusia.

Album Pertama dan TerakhirEdit

Album yang mengandungi 7 buah lagu ini dirilis pada 30 Disember 2006. Album ini sering dicaci kerana liriknya mempunyai unsur najis yang terlampau. Sebagai contoh, track ketiga dari album ini, Najisku Dalam Koma, mempunyai korus yang berlirik "Najisku dalam koma...seriuskah situasinya?" Single pertama dari album ini, Najisku, turut mempunyai bait-bait lirik yang tidak senonoh seperti "mahukah kamu meniduri najisku?" dan "hadasku kecil, najisku besar, hatiku kecil, cintaku besar".

PembubaranEdit

Akibat jualan album tak balik modal, Muhammad Nazmi Nasir bertindak meninggalkan kumpulan Najmi. Tuan Haji Zam yang kesepian akhirnya membubarkan kumpulan kugiran ini.

DiskografiEdit

2006: Najmithumb|link=File:Album-najmi2.jpg

1. Merdeka!! (4:36)
2. Najisku Kahwin Lagi (4:11)
3. Najisku Dalam Koma (5:09)
4. The Final Countdown (Taik Taik Taik remix) (5:11)
5. Bila Aku Sudah Tiada (Taik Taik Taik remix) (4:01)
6. Najmi!! 149 Orang Tau, Hang Sorang Ja Taktau!! (3:26)
7. The Shit of Love (5:31)
8. Najisku (6:08)

9. Dahiku bersinar bak mentari (10:00)

10. Tokaiku seindah bidadari (1:44)